Switch to Main Site

SaturdaySpoeddienst op afspraakSpoeddienst op afspraak
SundaySpoeddienst op afspraakSpoeddienst op afspraak
Main Content

Laparoscopische sterilisatie van uw hond.

Op onze praktijk aan de Aveling 221, Hoogvliet, is het mogelijk om uw vrouwelijke hond laparoscopisch te laten steriliseren.

Wat is een sterilisatie?

Als uw hond onder narcose is gebracht, dan worden operatief de eierstokken verwijderd. Dit heet een ovario-ectomie.

Wat is een laparoscopische sterilisatie?

Tijdens de 'normale' sterilisatie moet de buik opengemaakt worden voor meerdere centimeters. Hoeveel centimeters is afhankelijk van de grootte van uw hond. In ieder geval moet de wond zo groot zijn dat meerdere vingers door de wond heen kunnen. Tijdens een laparoscopische operatie worden er 2 (of 3) kleine wondjes gemaakt van 0,5 - 1 cm per gaatje. Door deze gaatjes gaan de scoop (camera met lichtbron) en de tangen. Omdat er een camera via een van de gaatjes is ingebracht kan er precies gezien worden wat er wordt gedaan.

Wat zijn de voordelen van een laparoscopische sterilisatie?

In de praktijk is gebleken dat er meerdere voordelen zijn van een laparoscopische operatie.

1. De laparoscopische operatie blijkt minder pijn te veroorzaken dan de 'normale' open buik operatie. Een onderzoek naar de pijn na een sterilisatie via de openbuik methode en via laparoscopie heeft aangetoond dat de honden zo'n 65% minder pijn blijken te hebben.
  2. De kleinere wondjes van de laparoscopische operatie helen sneller en met minder complicaties dan één grotere wond.
  3. Door de kleinere wonden hersteld de hond in zijn geheel sneller.
  4. Na een laparoscopische operatie is er minder kans op een operatie infectie van de buik of de wond na sterilisatie.
  5. Via een groot onderzoek heeft men kunnen aantonen dat de nieren, de longen, de darm bewegingen en het immuun systeem minder belast worden tijdens een laparoscopische operatie dan tijdens een open buik operatie. We weten nog niet waarom deze organen minder last hebben van zo'n laparoscopische operatie.
  6. Doordat de camera in de buik alle handelingen op een sterk vergrotend TV scherm zichtbaar maakt zit je dus bovenop je werk. Bij de open buik operatie werk je diep en soms zelfs blind in de buik. Hoewel je gevoel voor wat je doet tijdens een normale open buik operatie door training redelijk feilloos werkt blijk je door alles goed te zien in plaats van te voelen minder 'fouten' te maken.

‚ÄčTessa een half uur na operatie
Eigenlijk weten we van de meeste lichamelijke voordelen niet eens precies waarom het lichaam zo anders blijkt te reageren op een laparoscopische operatie. We weten dat mensen die een buikoperatie hebben ondergaan ook met een laparoscopische operatie aangeven dat ze pijn hebben na de operatie. Maar de pijn lijkt sneller weg te zijn en minder belastend te zijn. De verminderde hoeveelheid buikinfecties bij een laparoscopische operatie komt waarschijnlijk doordat er via de grotere wond van de open buikoperatie operatiekamer-lucht met een enkele bacteriën in de buik kan 'vallen'. Dit kan niet bij de kleinere wondjes van de laparoscopische operatie.

Wie voert de operatie uit?

Op onze vestiging aan de Aveling 221 te Hoogvliet zal Yolanda Elbertse de operatie uitvoeren. Zij heeft hiervoor de gevorderde laparoscopische chirurgie praktijkopleiding gevolgd in Amerika (met speciale aandacht voor de sterilisatie van de hond en kat) aan de Universiteit van Colorado en is bevoegd deze operatie uit te voeren. Aan de Aveling heeft zij de beschikking over de meeste recente laparoscopische apparatuur en een 'state of the Art' operatie theater met alle benodigde bewakingsapparatuur .

Exclusieve aanbieding

Een nieuwe patient krijgt 15 % korting op het eerste bezoek..

Schrijf u nu in door gebruik te maken van het onderstaande formulier, bel ons daarna op om een afspraak te maken op 0181-690055 en u kunt dan gelijk gebruik maken van deze actie.

Name: *
Phone: *

Aanbevelingen

Yolanda Elbertse heeft altijd met hart en ziel voor onze dieren gezorgd en in goede gezondheid gehouden.

Nia Nederhand -
Spijkenisse

Aanbevelingen

moderne media

Een afspraak maken

We zullen ons best doen om uw drukke schema tegemoet te komen. Vraag vandaag nog een afspraak!

U kunt ons bellen op 0181 690055 of via internet:

Afspraak Maken

Onze dienstverlening

Wij streven ernaar om volledige zorg voor onze patiënten. Meer informatie over alle diensten die wij leveren.

Sterkliniek Spijkenisse
Kastenjestraat 6
3203 AP Spijkenisse
Route Beschrijving

DayOchtendmiddag en avond
Monday9-12 Consult op afspraak13-19 Consult op afspraak
Tuesday9-12 operatie13-19 Consult op afspraak
Wednesday9-12 operatie13-19 Consult op afspraak
Thursday9-12 operatie13-19 Consult op afspraak
Friday9-12 operatie13-19 Consult op afspraak
SaturdaySpoeddienst op afspraakSpoeddienst op afspraak
SundaySpoeddienst op afspraakSpoeddienst op afspraak

Op maandag, woensdag en vrijdag hebben wij ook ochtend spreekuur op afspraak.

Newsletter Sign Up

Community Content